PROČ SE VYPLATÍ HLEDAT SI JOB NASLEPO?

Podle některých osob v mém okolí, dokonce i mých blízkých přátel, není prý zrovna výhodné v tomto období hledat si nové zaměstnání, když je nyní stále (zvyšující) riziko koronaviru kolem nás. Protože mohli i naši známí přijít o práci v období pandemie, může nás toto riziko více zastrašit. Ačkoliv hledání práce může být v některých oborech rizikovější, pořád si myslím, že ideální doba na hledání nového jobu zkrátka není nikdy. Pokud jsme nespokojení, vždy budeme přikládat větší váhu okolnostem, které se dějí, jen proto, abychom třeba neudělali změnu, nebo protože je to zrovna riskantní.

Na druhé straně mělo období pandemie dost pozitiv v tom se rychleji rozhodnout, než kdykoliv jindy, za což mohl také delší pobyt doma a to, že jsme nad sebou mohli více přemýšlet. Měli jsme více než kdy jindy příležitost se doma více vzdělávat a rozkrýt svůj další potenciál.  Ten, kdo (konkrétně v mém okolí) přemýšlel o změně zaměstnání, posléze šel do nové změny.

Pokud máte v úmyslu měnit dosavadní zaměstnání,  nemusíte jen pasivně sledovat portály s nabídkami práce, až se třeba objeví ideální pozice.

Nalezení vašeho dream jobu můžete jít více aktivněji naproti, a to napřímo oslovit společnosti, kde si vy sami umíte představit, že byste pracovali a s jejichž vizemi a kulturou byste byli tzv. fit, a to i pokud zrovna vaše vysněná firma nenabízí žádné pozice. Protože jak se už říká hloupý ten, kdo se nezeptá a také platí i to, že kdo dřív přijde, ten dřív může … být obsazen na pozici, na kterou byste se v případě oficiálně vypsaného místa hlásili.

Předkládám pár tipů, díky kterým možná opadne váš strach nebát se „nabídnout“ a trošku více na sebe upozornit. 

Bilance očekávání a silných a slabých stránek

Než vůbec budete zkoušet nezávazně obepisovat firmy, v první řadě je důležité vědět – co chcete dělat a jakým směrem by se žádoucí změna měla dále ubírat. Nic není ideální, co si budeme. Co mě samotné se osvědčilo před samotným odpovídáním na vypsané pozice bylo, sepsat si, co mi v předchozím zaměstnání vadilo, které činnosti mě nenaplňovaly na mé pozici, co si představuji a očekávám od mé pracovní náplně a také od svého týmu a teamleadera. Dokázala by mi (teoreticky) přesně toto nabídnout má vysněná firma?  Jakou chci mít zodpovědnost na své budoucí pozici, pokud chci případně i vyšší pozici? Tyto indikátory mi pak lépe pomohly si určit, na jaké nabídky odpovědět, kam CV poslat třeba i random a co je spíše ztrátou času (pro obě strany). Také určitě nic nezkazíme tím, pokud si ještě jednou uděláme vlastní inventuru silných a slabých stránek a určíme si, na co opravdu máme a v čem už bychom se fit necítili. Jsme spíše analytičtí a máme raději klidnější práci? Popsali bychom se jako individualisti nebo týmoví hráči? Nebo chceme dynamičtější firmu a v klidném prostředí rodinného klimatu bychom se po čase nudili? I v tomto ohledu je fajn si udělat základní bilanci, abychom se poté přece jen neuchýlili k tomu, že budeme zasílat naše „cívíčka“ bezmyšlenkovitě a odpovídat na nabídky jen proto, abychom na ně odpověděli.

Research trhu práce

Když už jsme si prošli touto analýzou, můžeme se zaměřit na firmy, které nás jednak přitahují z hlediska kultury a energie, se kterými souzníme a které případně i mají jméno v oboru, ve kterém působíme. Zjistit více informací můžeme i např. na Cocumě, která je tzv. online galerií společností.

Asi jsme se každý setkal s tím, že u pracovní nabídky nám mnohdy nic moc neřekne, pokud je v odrážce inzerátu uvedeno mladý a přátelský kolektiv a možnost dalšího postupu (což se odvíjí i od naší šikovnosti). V prezentaci společností na Cocumě si můžeme možná lépe ucelit obraz o firemní kultuře a složení týmu. Výhodou je, že u firmy je vypsán seznam aktuálně obsazovaných pozic a také pro mě přívětivější a srozumitelný popis činnosti a osob, se kterými se v týmu určitě setkám. To už přece ale jen může více pomoci počáteční chemii, která je pro nás důležitá! Podobnou alternativou je Welcome to the jungle. Tento online trh pracovních míst a profilů společností funguje hodně obdobně. Rovněž na Jobs.cz v sekci Inspirace můžete najít inspirativní články, které vás mohou odkázat na společnosti, s jejichž představiteli jsou zde zajímavé rozhovory. Díky tomu můžete podrobněji zjistit, zda-li se dokážete s takovým prostředím do budoucna sžít.

Hledání práce nemusí být vždy jen o tom, čekat na vyvěšení nabídky na pracovním portálu.

Krok č. 2 –  Tvoříme životopis a motivační dopis 

Je výhodou, že pokud zasíláme životopis naslepo, nejsme tak limitováni žádným deadlinem a uzávěrkou, do kdy je nutné podklady poslat. Můžeme si tak mnohem pečlivěji připravit CV a případný motivační dopis, který je v případě, že zasíláme podklady na zatím nevypsanou pozici, určitě výhodou, a pomůže budoucímu zaměstnavateli seznámit se s vámi a vaší motivací. Ač nemusí random zaslané „cívíčko“ znamenat úspěch ihned, nemyslím si, že je rozhodně nutné hned házet flintu do žita. Firmy dnes využívají sílu kontaktů a networkingu a pokud v budoucnu budou pozici obsazovat, snazším řešením bude přímo oslovit vás, pokud jste byli shledáni vhodným kandidátem, než vypisovat oficiálně pozici.

Další výhodou je, že nejste svázáni žádnou strukturou pozice, která by vás v případě oficiálně inzerované nabídky dokonce mohla limitovat jejími požadavky. To pak může vést i k tomu, že na pozici neodpovíme, protože některé nabídky v dnešní době jsou i dle mého názoru mnohdy nadhodnocené co do požadavků na uchazeče. V tomto směru máme tedy volnou ruku. Pokud bychom si přece jen nevěděli rady, můžeme si najít naší dream pozici u jiných společností, udělat si komparaci požadavků a dle toho si tak i uspořádat, co by po nás potenciální zaměstnavatel mohl požadovat.

Základními pilíři zaslaných podkladů je stručnost, konkrétnost a uvedení praxe a zkušeností. Stručností nemyslím právě jen holé zaslání bez ničeho. Menší nevýhodou totiž, těchto „náhodně“ zaslaných údajů o nás může být menší pozornost personalistů a teamleaderů, jelikož pozice není aktuálně vypsaná, tím pádem se na náhodně zaslané průvodní materiály neklade tolik pozornost. Proto platí, na jedné straně, že stručnost bude vítězit nad změtí nepodstatných informací, na druhé straně, abyste udělali již dobrý první dojem, je podstatné vypíchnout a zdůraznit, v čem můžete být lepší oproti jiným potenciálním kandidátům. Přehledné, ale zároveň vábivé CV a motivační dopis jsou prvními vodítky, jejichž cílem je v prvotní řadě zaujmout a podnítit k oslovení opačné strany. Pokud navíc máte např. své vlastní webové stránky, nebo jinou prokazalnou praxi s doporučeními bývalých nadřízených, reference klientů, i ta mohou hrát rozhodující roli ve výběru.

Krok č. 3 – Zasíláme naše „cívíčko“ do světa

Pokud se stále cítíte nekomfortně v tom, že byste měli zaslat „jen tak“ vaše CV na všeobecnou e-mailovou adresu a žádat o zaměstnání, můžete více zapátrat po osobách z oddělení HR, zjistit si informace o situaci ve společnosti a rozhodit třeba více sítí mezi přáteli a známými, kteří mohou mít další kontakty na další důležité osoby. Některé společnosti již dnes mají v sekcích Kariéra i možnost zaslat životopis, v případě, že nemají aktuálně vypsanou pozici. Skvělým pomocníkem v získávání kontaktů na klíčové osoby je i LinkedIn, kde pokud již máte i profil, můžete zapátrat po klíčových osobách, které pro vás mohou být důležitou spojkou ve zjišťování náborové situace.

Dobrým vodítkem může být i navštěvování HR konferencí, job days a pracovních veletrhů, kde se můžete s konkrétními společnostmi i setkat. Přece jen – pokud budete mít možnost se setkat osobně, bude zapamatovatelnost vaší osoby snazší než ze zaslaného životopisu.

Krok č. 4 – Čekání na feedback 

Jelikož oslovená firma neměla vypsanou pozici, nemůžeme tak čekat okamžitou reakci. Je „dobré“ se v tomto ohledu připravit i na nejhorší, a to znamená i na žádnou odpověď. Ano, tak to může také dopadnout. Společnosti nemají mnohdy kapacitu věnovat se random zaslaným životopisům, pokud nebudete mít zrovna štěstí, že by se poptávaná pozice zrovna uvolnila a firma by hledala ASAP. Optimální doba, po kterou se vyplatí počkat, je kolem 14 dní, tak, abyste neupadli v zapomnění. Poté je dobré se nenásilně připomenout, nikoliv však zaspamovat e-mailovou schránku, protože byste si mohli zavřít dveře úplně.

Ačkoliv jde o nezávazné oslovení, určitě se nejedná o žádný zoufalý pokus. Pokud nabídnete svou motivaci a důvod, proč se o pozici ucházíte, nemůžete rozhodně nic ztratit, ba naopak spíše získat. Nikdy totiž nevíte, kdo může znát koho, a přece jen, pokud se na vás neusměje štěstí hned, může zaklepat na dveře v jinou dobu.

Máte zkušenosti s tímto způsobem hledání práce? Jak se vám vyplatilo? Jakou pozici jste díky oslovení získali? Byla to šťastná volba?

Ráda se s vámi o vaše zkušenosti podělím v komentářích.